Psychoterapia indywidualna dziecka
Pierwsze spotkania z psychologiem mają charakter konsultacyjny. Zbierany jest wówczas wywiad odnośnie zgłaszanego problemu, funkcjonowania dziecka w domu i szkole/przedszkolu, jak również jego dotychczasowego rozwoju. Omawiane są zwyczaje rodziny, metody wychowawcze i zasady obowiązujące w domu. Często na pierwsze spotkanie z psychologiem umawiają się sami rodzice – co jest zasadne zwłaszcza w przypadku małych dzieci. Wspólnie z rodzicami psycholog podejmuje decyzję odnośnie tego czy istnieją wskazania do podjęcia psychoterapii dziecka i zakresu możliwych interwencji.
Kiedy dziecku potrzebna jest psychoterapia ?
Zawsze wtedy kiedy psychiatra uzna konieczność podjęcia takiej formy terapii. Dzieci, które borykają z takimi problemami jak zaburzenia lękowe czy depresja – często są skierowane przez swojego psychiatrę. Podobnie rzecz ma się z dziećmi leczonymi z rozpoznaniami ADHD czy zespołu Aspergera – terapia może pozwolić im lepiej funkcjonować, poznać swoje mocne i słabe strony, nabrać pewności siebie.
Dużo częściej jednak z tej formy pomocy korzystają rodziny, w których z jakiegoś powodu rodzice czują bezsilni w zderzeniu z trudnościami dziecka, czują ze dziecko potrzebuje pomocy a im brak odpowiednich umiejętności by temu zaradzić. Rodzice miewają wątpliwości czy to z czym borykają, mieści się w szeroko pojętej normie rozwojowej dziecka czy też wymaga fachowej interwencji. Zdarza się również że trudności dziecka są efektem problemów z jakimi zmagają się rodzice – sytuacja w domu jest niestabilna, a między rodzicami trwa konflikt lub rodzina jest w procesie żałoby. Cele i czas terapii są ustalane indywidualnie.
Cele psychoterapii dziecka
- pomoc w zrozumieniu siebie
- wsparcie
- nabywanie pewności siebie, praca nad samooceną
- nauka nowych sposobów rozwiązywania problemów
- w tym praca nad zbyt częstym doświadczaniem złości i gniewu i formami wyrażania różnych emocji
- pomoc w radzeniu sobie ze stresującymi sytuacjami
Praca psychoterapeutyczna z nastolatkami jest bliższa psychoterapii dorosłych. W przypadku małych dzieci często wykorzystuje się elementy zabawy, gier czy prac plastycznych.
Liczba i częstotliwość spotkań jest dostosowywana indywidualnie i zależy od ustalonych celów.
Częstotliwość spotkań: zwykle 1-2 na tydzień.