Od sierpnia w gabinecie możliwe jest wykonanie badania ADOS-2. Czekają na Państwa wybitni profesjonaliści z wieloletnim doświadczeniem, którzy wprowadzali do Polski to narzędzie diagnostyczne. Jest to światowy „złoty standard” w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu , w tym Zespołu Aspergera .
Całościowe zaburzenia rozwojowe to grupa zaburzeń charakteryzujących się nieprawidłowym lub opóźnionym rozwojem w zakresie komunikacji, relacji społecznych, zachowania i funkcji poznawczych. W klasyfikacji amerykańskiej DSM-5 figuruje pojęcie zaburzenia ze spektrum autyzmu, bez wyodrębniania osobnych jednostek chorobowych. Natomiast w obowiązującej w Europie klasyfikacji WHO – całościowe zaburzenia rozwoju , do których zalicza się autyzm dziecięcy, autyzm atypowy, Zespół Aspergera i inne.
Istnieją trzy osiowe obszary objawów:
- Jakościowe nieprawidłowości wzajemnych interakcji społecznych:
- nieprawidłowe wykorzystywanie kontaktu wzrokowego, wyrazy twarzy, postawy ciała, gestów do odpowiedniego regulowania interakcji społecznych
- niedostateczny rozwój związków rówieśniczych, obejmujących wspólne zainteresowania , czynności i emocje
- brak odwzajemnienia społeczno-emocjonalnego
- brak spontanicznej potrzeby dzielenia z innymi osobami radości, zainteresowań, osiągnięć
- Jakościowe nieprawidłowości w porozumiewaniu się
- Opóźnienie lub zupełny brak rozwoju języka mówionego i niedostateczne kompensowanie alternatywnymi metodami porozumiewania się
- Niedostatek inicjatywy i wytrwałości w podejmowani wymiany konwersacyjnej
- Stereotypowe wykorzystywanie słów i wyrażeń
- Brak spontanicznej różnorodności zabawy w udawanie („na niby”) lub zabawy naśladującej role społeczne
- Ograniczone, powtarzające się wzorce zachowania, zainteresowań i aktywności
- Pochłoniecie jednym lub liczniejszymi stereotypowymi zainteresowaniami
- kompulsywne przywiązanie do specyficznych czynności rutynowych
- Stereotypie i manieryzmy ruchowe
- Koncentracja na niefunkcjonalnych właściwościach przedmiotów służących do zabawy